Webinaari vs. virtuaalitapahtuma

Webinaari vai virtuaalitapahtuma

Webinaari on yksinkertaisin tapa viedä tapahtuma verkkoon. Webinaareissa osallistujat seuraavat livestreamia ja voivat vuorovaikuttaa muiden osallistujien kanssa chat- ja kyselytoiminnon (Polls) välityksellä. Webinaarit soveltuvat hyvin esimerkiksi koulutuksellisiin tapahtumiin, joissa sisältö on kultaa ja interaktiivisuus sekä kokemuksellisuus hopeaa.

Lue myös mitä jokaisen virtuaalitapahtumaa suunnittelevan tulee tietää.

Miksi järjestää virtuaalitapahtuma perinteisen webinaarin sijaan?

Virtuaalitapahtuma on moniulotteinen verkkotapahtuma, joka soveltuu monenlaisiin tapahtumatarpeisiin. Virtuaalitapahtumissa kokemuksellisuus luodaan hyödyntämällä useita erilaisia tapahtuma-alueita:

Eteistila on osallistujan ensikosketus virtuaalitapahtumaan. Se on paikka, josta löytyy tapahtumaan liittyvää tärkeää tietoa, kuten aikataulu ja ohjeistus. Osallistujat voivat vastata kyselyihin tai äänestyksiin jo ennen tapahtuman alkua sekä varata virtuaalisia tapaamisia muiden osallistujien kanssa.

Päälava on tapahtuman sydän ja siellä sijaitsevat mm. keynote-puheenvuorot, paneelikeskustelut ja esitykset. Päälava mahdollistaa striimauksen, joten siellä esitettävä sisältö voi olla live-lähetys studiolta, ennalta nauhoitettuja tallenteita tai vaikkapa broadcast-lähetys etäesiintyjien paneelikeskustelusta.

Päälavalla yleisö voi vuorovaikuttaa chatin, kyselyjen, äänestysten ja muiden fasilitointikeinojen kautta.

Kokoushuoneet ovat interaktiivisia tiloja, joihin osallistujat ottavat yhteyden omilta tietokoneiltaan. Kokoushuoneet soveltuvat erilaisiin käyttötarkoituksiin kuten esimerkiksi verkostoitumiseen, ryhmätyöskentelyyn, koulutuksiin sekä avoimeen keskusteluun.

Kokoushuoneissa osallistujat voivat myös katsella esityksiä ilman oman kuvan ja äänen jakamista. Kaikissa huoneissa on käytössä chat, kyselyt sekä Slido-integraatio äänestyksiin ja fasilitointiin. Esiintyjät voivat hyödyntää Miro-integraatiota yhteiseen whiteboard-työskentelyyn.

Verkostoitumistila mahdollistaa tapahtuman osallistujien keskenäisen verkostoitumisen videoyhteyden välityksellä. Kahdenvälinen ”speed dating” -tyylinen tila palvelee erityisen hyvin verkostoitumistapahtumia, mutta sopii mainiosti käytettäväksi myös muissa tapahtumissa, esimerkiksi tauko-ohjelmana ohjelmanumeroiden välissä. Verkostoitujat voivat vaihtaa myös yhteystietonsa keskenään jatkokeskusteluja varten.

Virtuaaliset messuosastot ovat tehokas keino tuoda näkyvyyttä kumppaneille tai yrityksen omille tuotteille, palveluille tai hankkeille. Messuosastolla on mahdollista esittää eri medioita, kuten videoita tai presentaatioita. Lisäksi livesessioiden pitäminen on mahdollista. Messuosastoilla on mahdollista ohjata osallistujia ulkoisiin laskeutumisosoitteisiin sekä kerätä liidejä. Messuosastoilla voi hyödyntää chattia, fasilitointityökaluja, kuten Miro ja Slido sekä kyselytyökalua.

Virtuaalitapahtumissa osallistujat voivat liikkuvat vapaasti eri tapahtuma-alueiden välillä ja verkostoitua muiden osallistujien kanssa. Lisäksi virtuaalitapahtumat mahdollistavat vuorovaikutuksen tapahtuman järjestäjien, esiintyjien ja osallistujien välillä erilaisten fasilitointityökalujen (Miro Whiteboard, Slido, Polls) avulla.

Virtuaalitapahtumaan osallistuvan oppaassa kerromme lisää vuorovaikutteisuudesta ja tapahtumien mahdollisuuksista osallistujan näkökulmasta.

Virtuaalitapahtumat.fi on Pohjoismaiden ainoa sertifioitu Hopin-partneri. Olemme järjestäneet jo noin 100 virtuaalitapahtumaa Hopin -tapahtuma-alustalla, ja arvokas kokemus on asiakkaittemme käytössä.

Markkinoiden edistynein tapahtuma-alusta takaa vakaan teknisen tuotannon ja tarvittaessa toteutamme myös striimauksen ja live-kuvaukset. Virtuaalitapahtuma voidaan myös brändätä ja kustomoida niin, että se tukee esimerkiksi yrityksen look and feel -vaatimuksia.

Suunnitteletko virtuaalitapahtumaa? Varaa maksuton demo, niin keskustellaan yhdessä lisää siitä, millainen virtuaalitapahtuma sopisi juuri sinun yrityksellesi.

Näkemys & kokemus

Suomen ensimmäisenä virtuaalitapahtumatoimistona olemme toteuttaneet tapahtumia koulutustilaisuuksista tuhansien osallistujien monipäiväisiin messutapahtumiin.

Opimme silti jatkuvasti uutta upeiden asiakkaiden kanssa toimiessa. Koetun ja opitun jakaminen on tärkeää, jotta kotimainen tapahtumakenttä voi tarjota yleisölle jatkuvasti mielekkäämpiä kohtaamisia.